نحوه مطالعه برای کنکور و باید ها و نباید ها!!!

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
زنگِ مشاوره

لطفاً

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»

« چگونه درس بخوانیم؟!» سوالی که تقریباً همه داوطلبان با آن سروکار دارند. به همین منظور نکاتی را با توضیحات اجمالی برای هریک بیان می کنیم.

بازه زمانی مطالعه:

سعی کنید در فواصل زمانی طولانی درس نخوانید. مدت زمان مطالعه را به بازه های کوچک تقسیم کرده و حتی المقدور از تنوع درسی برای رفع خستگی استفاده کنید. همچنین اوقات محدود و از پیش تعیین شده ای را برای استراحت در نظر بگیرید.

زمان مطالعه، صبح ، ظهر یا شب؟

سعی کنید زمانی مطالعه کنید که ذهن شما آمادگی دارد. عده ای عادت دارند شب ها را به مطالعه اختصاص می دهند. اگر در تابستان یا پاییز به سر می برید سعی کنید مطالعه شبانه را کنار بگذارید اما اگر این عادت تا زمستان با شما بود تغییر آن بیشتر به شما ضرر می زند.

مکان مطالعه:

بهترین حالت مطالعه پشت میز و صندلی مناسب ( نه شبیه کاناپه و نه مثل چهار پایه) است در اتاقی مجزا که نورگیر و پنجره مناسبی داشته باشد تا تهویه هوا به خوبی صورت گیرد اما نبود هر کدام از موارد فوق نمی تواند مانع درس خواندن شما باشد. همیشه برترین ها کسانی بوده اند که با شرایط عادی، نتایج خوبی کسب کرده باشند.

از همین حالا توانایی نشستن روی صندلی را تقویت کنید. فراموش نکنید روز کنکور قرار است حدود 4 ساعت روی یک صندلی بنشینید.اگر در منزل نمی توانید مطالعه کنید سراغ کتابخانه ها و فرهنگسرا ها بروید.

عادات بد مطالعه

  • لم دادن روی میز
  • به عقب یا به طرفین خم شدن هنگام مطالعه
  • خوابیدن و درس خواندن
  • مطالعه در محل گرم یا سرذ
  • فاصله نامناسب چراغ مطالعه ( حداقل فاصله سی سانتی متر )
  • گوش دادن به موزیک ( اشتباه رایج داوطلبان )
  • خوردن و آشامیدن زیاد بین ساعات مطالعاتی
  • درس خواندن جلوی تلویزیون
  • مطالعه زمانی که از موضوعی به شدت ناراحت هستید
  • جهش به عقب( گاهی حس می کنید مطالبی را یادتان رفته، به عقب برمی گردید و آنرا مرور می کنید تا خیالتان آسوده باشد، به مرور زمان و با افزایش حجم مطالب این عادت برایتان مضر می شود)
  • در نظر نگرفتن وقت استراحت کافی ( بنابر توانایی های هر فردی، می توان زمان های مطالعه و استراحت را در نظر گرفت)

گوش دادن به موزیک نتیجه ای جز حواس پرتی و به یاد آوردن خاطرات گوناگون ندارد. اگر به گوش دادن موسیقی اعتیاد دارید در درجه اول سعی کنید آنرا ترک کنید. اگر توانایی این کار را ندارید در زمان های مشخصی مثل آخر شب و قبل از خواب موسیقی لایت و در طول روز موسیقی شاد گوش کنید. البته هر چه کمتر بهتر!!

جرکات بدنی:

کنکوری ها اغلب به علت کمبود تحرک دچار چاقی کنکوری می شوند. علاوه بر این کمبود تحرک می تواند منجر به خشتگی روحی شود. عادت کنید بعد از هر وعده مطالعاتی حرکات کششی انجام دهید و چند قدمی راه بروید تا خون در بدنتان جریان یابد.

کاری ساده اما در قدم اول غیر ممکن:

سعی کنید درس هر روز را همان روز بخوانید . انجام این مهم همتی بزرگ می طلبد اما در صورت موفقیت در اجرای آن ، نتیجه شگفت انگیزی مشاهده خواهید کرد.

به کار های سخت عادت خواهید کرد؛ اگر برایتان سخت است صبح زود از خواب برخیزید، اگر سخت است ساعت ها به مطالعه بپردازید و … بدانید موفقیت در کنکور پرداخت بهای همین سختی هاست.

مراحل مطالعه:

اول) مرور روزنامه ای: کتاب خود را ورق بزنید و فقط موضوعات بخش ها را ببینید

دوم) طرح سوال: سعی کنید سوالاتی که در مرتبه اول به ذهنتان خطور می کند در کتاب یادداشت کنید.

سوم) خواندن : با دقت شروع به خواندن متن کنید. با ذهنی باز به متن نگاه کنید تا روابط بین دانسته های قبلی خود و متن را پیدا کنید. زیر نکات مهم خط بکشید . جواب سوالاتی را که طرح کرده اید را پیدا کنید.

چهارم) به خاطر سپاری: متن را به خاطر بسپارید و برای خود توضیح دهید ( در نقش یک معلم !! )

پنجم ) مرور کنید

مطالب را بخوانید، یاد بگیرید و سپس به خود آموزش دهید ! آموزش مباحث به خود یا شاگرد های فرضی باعث مرور مطالب و پوشش نقاط ریزی است که در قدم اول به چشم نمی آید.

خط کشیدن زیر نکات مهم:

در این روش بعضی از داوطلبان بجای آنکه تمرکز و توجه بر روی یادگیری و درک مطالب ذاشته باشند ذهنشان معطوف به خط کشیدن زیر نکات مهم می گردد. روش صحیح خط کشیدن زیر نکات مهم به این صورت است که ابتدا مطالب را بخوانند و مفهوم را کاملا درک کنند و سپس زیر نکات مهم خط بکشند ، نه آنکه در کتاب بدنبال نکات مهم بگردند تا زیر آن را خط بکشند.

حاشیه کتاب را خالی نگذارید:

توضیحات دبیر و نکاتی که از تست مربوط با آن صفحه کتاب یاد گرفته اید را در حاشیه های کتاب یادداشت کنید.

خلاصه برداری کنید:

همانطور که در پیش تر ذکر شد دفترچه ای با خود داشته باشید و درس را بصورت خلاصه و حتی المقدور در غالب کلمات کلیدی ، اشکال و نمودار هایی که بعضا خودتان ابداع کرده اید، یادداشت نمایید. مزیت نمودار و اشکال در این است که برای یادآوری آنها می توانید از حافظه تصویری ذهن خود نیز بهره ببرید.

ایجاد علاقه :

مبالغه نیست اگر بگوییم علاقه مهمترین عامل یادگیری است. نسبت به هر درسی در ذهن خود علاقه تلقین کنید. اطمینان داشته باشید پس از مدتی این تلقین رنگ و بوی واقعیت به خود خواهد گرفت و میزان درک و فهم شما از آن درس به میزان زیادی افزایش می یابد.

نویسنده

نوشتهٔ پیشین
جدول برنامه ریزی خود کنترل اسکینری
نوشتهٔ بعدی
برای یک کنکور موفق باید این اصول را رعایت کنید!!!!

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
× واتس آپ آزاده