راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن چیست؟

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
انگیزشی

لطفاً

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»

در مقاله قبلی با همین عنوان یکی از راه های ایجاد انگیزه که تلقین بود را با هم بررسی کردیم و راهکارهایی منطقی و کارآمد را عنوان کردیم. در این مقاله قصد داریم دومین راه ایجاد انگیزه برای درس خواندن را با هم بررسی کنیم.

کسب اطلاعات اولیه

به جرعت می توان گفت که علاقه مهمترین شرط برای ایجاد تمرکز حواس است. هرچه علاقه شما به یک موضوع بیشتر باشد، تمرکز فکر شما بر آن بیشتر می شود. متخصصان حافظه و یادگیری ، وقتی که شخصی می گوید: ” من اصلا حافظه ندارم” ، به او می گویند: “نشانی منزلت را بلدی؟” و چون شخص پاسخ مثبت می دهد، می گویند پس تو حافظه داری. اگر حافظه نداشتی، نباید هیچ نمود و تظاهری را از حافظه نشان می دادی.

شخص اصرار می کند: “من حافظه ندارم” یا “حافظه ام خیلی بد است” . چون درس ریاضی را که دیشب خوانده بودم اصلاً به خاطر نمی آورم. به زندگی همین شخص وارد می شویم. متوجه می شویم که مثلا به ادبیات علاقه دارد سوالی در این زمینه از او می پرسیم، سوالی خیلی مفهومی و سخت! مشاهده می کنیم که او حتی زندگی شخصی شاعران را هم به دقت و جزئیات به یاد دارد! چه حافظه قوی ای!

وقتی شما به موضوعی علاقه نشان می دهید، خواه ناخواه بر آن متمرکز می شوید، بیشتر دقت می کنید و به راحتی به حافظه می سپارید و بعداً هم خیلی راحت به خاطر می آورید. اساساً تمرکز حواس و حافظه لازم و ملزوم یکدیگرند:

علاقه بیشتر >> تمرکز بیشتر >> مرور ذهنی بیشتر>> به خاطر سپاری بهتر>> یادآوری سریعتر

حلقه اول این زنجیره علاقه است، که تا نباشد تمرکزی وجود ندارد و تا تمرکزی نباشد حافظه نیز نیست و به این ترتیب یادگیری و موفقیت تحصیلی نیز حاصل نمی شود. همانطور که مشاهده می کنید اساس تمام موفقیت ها چه تحصیلی و چه هر نوع موفقیت دیگری علاقه است.

شما باید درس های زیادی را مطالعه کنید و در این مطالعه تمرکز حواس نیاز اصلی است تا به موفقیت برسید. طبیعتاً خیلی از این درس ها مورد علاقه شما نیستند، با آنها چه کار کنیم؟ مسلماً نمی توانیم این درس ها را کنار بگذاریم!!!!

تنها راه حل این است که باید راهی برای ایجاد علاقه به این دروس پیدا کنیم!

در این مقاله قصد داریم دومین راه ایجاد علاقه را معرفی کنیم. اگر خاطرتان باشد اولین راه تلقین بود که بسیار روش کارآمدی است. اگر این مقاله را مطالعه نکرده اید حتما آن را مطالعه کنید!

یکی از مهمترین راه های ایجاد علاقه کسب اطلاعات اولیه است. یعنی چه؟ یعنی هرچه اطلاعات شما در مورد موضوعی کامل تر شود شناخت شما بیشتر می شود و این شناخت باعث ایجاد علاقه می شود. به طور مثال دانش آموزی می گوید من تاریخ ادبیات را دوست ندارم! در خاطرم نمی ماند و مرا همیشه در سر آزمون ها ناامید می کند!

به این دانش آموز پیشنهاد می کنیم مثلا وقتی می خواهد در مورد شاعری بخواند سعی کند اطلاعات کمی نیز در مورد زندگی این شاعر کسب کند. شاید بگویید این کمی وقت گیر است اما باید بگویم خیر! شما 5 دقیقه برای مطالعه در مورد شاعری صرف می کنید اما از 5 ساعت خواندن طوطی وار و بدون یادگیری تاریخ ادبیات جلوگیری می کنید.

هرچه اطلاعات اولیه شما و دانسته های ابتدایی شما در زمینه موضوع بیشتر باشد، خود به خود کشش بیشتری برای فراگیری آن خواهید داشت و در نتیجه تمرکز بهتر در آن به دست خواهید آورد. این همان ارتباط علاقه و میل به فراگیری است. هرچه می توانید اطلاعات اولیه ، سطحی و ابتدایی خود را افزایش دهید چه این اطلاعات در راستای موضوع باشند و چه نباشند.

اطلاعات اولیه باید چگونه باشند؟

اول: اطلاعات باید ساده باشند. با خواندن مطالب سخت نه تنها به یادگیری موضوع کمک نخواهید کرد بلکه این اطلاعات هم از یادتان می رود. مثلا وقتی فرمولی در مورد شدت جریان الکتریکی در فیزیک را می خواهید به خاطر بسپارید اول بفهمید که شدت جریان چیست. زیاد پیش آمده که دانش آموزان در آزمون سوال را می فهمند اما نمی دانند چه فرمولی به کار ببرند. این نتیجه این است که فقط حفظ کرده اند. به طور مثال اگر شما وقتی فرمول شدت جریان را حفظ می کنید بدانید شدت جریان چیست و اطلاعات کمی در این مورد کسب کنید هرگز دچار خطایی که ذکر شد نمی شوید.

دوم: اطلاعات باید کم حجم باشند: سعی کنید اطلاعات کم و ساده را جمع کنید. اطلاعات زیاد به شما نتیجه عکس می دهد!

سوم: اطلاعات اولیه باید به شکل خوبی ارائه شوند:  انتقال اطلاعات به شکلی خوب و دوست داشتنی، شوق شما را برای فراگیری بیشتر افزایش می دهد. مطالب را به شکلی زیبا برای خود بیان کنید

چهارم: به کاربرد های علمی مطالب فکر کنید: این اصل خیلی مهمی است. تا شما ندانید کاربرد فلان فرمول چیست هرگز آن را یاد نگرفته اید.بعضی ها وقتی می خواهند درسی را بخوانند یکباره به سراغ فرمولها و حفظ آن ها می روند و چون کار را از وسط شروع کرده اند و اطلاعات پایه ای ندارند یادگیری به وجود نمی آید و کلافه می شوند و به مشاور خود می گویند من اصلا “فیزیک” را یاد نمی گیرم!

خب حالا یک جمع بندی کلی داشته باشیم:

در این مقاله یکی دیگر از روش های ایجاد انگیزه شرح داده شد که کسب اطلاعات اولیه بود. شروط اطلاعات اولیه گفته شد و راه های به کار بردن این روش شرح داده شد.

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده باشد. در صورتی که سوالی دارید کامنت بگذارید. تیم مشاوره ما پاسخگو خواهند بود.

نویسنده

نوشتهٔ پیشین
راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن چیست؟
نوشتهٔ بعدی
ویژگی های مکان مطالعه داوطلبان کنکوری باید چگونه باشد؟؟

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
× واتس آپ آزاده