خودشناسی در کنکور

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
زنگِ مشاوره

لطفاً

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»

اولین قدم برای شروع هر کاری شناخت خود و توانایی های مربوط است . مقوله کنکور علاوه بر اینکه یکی از دریچه ها به سوی آینده هر دانش پژوه است، موجب تحولی عظیم در طرز تفکر و شناخت وی از خود و زندگی است؛ البته برای کسانی که آن را جدی گرفته و برای موفقیت تلاش می کنند . از این رو یکی از مهمترین و قابل استفاده ترین دوران زندگی یک نوجوان ایرانی به شمار می رود.

در درجه اول ، دانش پژوه می بایست با خود خلوت کند، تفکر کند و در نهایت تصمیم بگیرد.

آینده هر فردی به دست خود او رقم می خورد، بنابراین قبل از هرگونه اقدامی باید خود او تصمیم نهایی را برای زندگی اش بگیرد ، به بیان روشن تر ، موقعیت های خانوادگی و سایر شرایط را در نظر گرفته و تصمیم بگیرد که آیا رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل برای وی ضروری است یا خیر ! البته ناگفته نماند که در جامعه امروزی ما راه زندگی برای یک فرد تحصیل کرده بسیار هموارتر از سایرین است.

در مرتبه دوم ، خود را بشناسد! به این مفهوم که توانایی وی در تحصیل دانش چقدر است و استعداد هایش به چه میزان است. در اینجا باید دقت شود ؛ ارزیابی می بایست عادلانه باشد، نه خیلی دست بالا و نه توام با کم لطفی .

ممکن است پرسیده شود که دلیل ارزیابی چیست؟! در پاسخ ذکر می کنم ؛  برای پیمودن مسیر موفقیت در کنکور، همواره بایستی تصویری دقیق و روشن از آنچه می خواهیم، در ذهن خود داشته باشیم و برای دست یافتن به آن تلاش کنیم بنابراین این برای ساختن آن تصویری که به واقعیت هم نزدیک باشد، این ارزیابی امری ضروری دیده می شود

پس از گذراندن مراحل فوق ( که حتی مستلزم صذف وقت و انرژی بسیاری است ) لازم است تصمیم نهایی گرفته شده و آن را مکتوب کنید. میز مطالعه، دیوار اتاق، پس زمینه تلفن همراه و کامپیوتر و … محل های مناسبی برای انجام این کار است.

اغلب داوطلبان از انجام این کار امتناع می کنند و دلیل آن هم امکان رویت اینگونه نوشته ها توسط سایرین و متعاقباً شنیدن نظرات گوناگون اطرافیان است! که گاه موجب خجالت آنهاست.

راهکار برای والدین:

اصولاً ذر طی پروسه مطالعه برای کنکور، هر داوطلب، شاهد ایراد سخنرانی و پند و اندرز از جانب هر کسی قرار می گیرد که اکثراً ناشی از دلسوزی دیگران است اما باید توجه داشت که او فقط یک نفر است و در طی یکسال شاید صدها نفر هرکدام فقط برای یک بار او را نصیحت کنند ! قضاوت نتیجه این پدیده به عهده شما.

راهکار برای داوطلب :

هیچ کس به جز خود شما به فکر شما نیست و هیچ کس به جز خودتان نمی تواند سرنوشت شما را رقم بزند.

اگر تصمیمی را با فکر می گیرید، که به نظر شما درست است برای خود ارزش قائل شوید و از آن به راحتی نگذرید. فقط در صورتی که اشتباه بودن تصمیم شما از طرف اکثر اطرافیانتان تایید شد ، آنرا مورد بازبینی و تجدید نظر قرار دهید.

ضمناً لازم نیست کارهای کوچک خود را به زبان بیاورید و به همه بگویید. فقط یک مشاور خوب و با تجربه می تواند شنونده مناسبی برای همه حرف های کوچک و بزرگ شما باشد. مشاور خود را تعیین کرده و تا آخر مسیر با او پیش بروید. البته شما باید به قدری به این شخص ایمان داشته باشید که در مورد آینده خود نظر او را جویا شوید ! این شخص می تواند بنا به انتخاب شما، والدین ، خواهر یا برادر ، یک دوست با تجربه ، یک مشاور زبده یا حتی خود شما باشد!

نویسنده

نوشتهٔ پیشین
معرفی رشته مهندسی برق و بازارکار و درآمد
نوشتهٔ بعدی
برنامه ریزی کنکور

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
× واتس آپ آزاده