توصیه های رتبه های برتر کنکور سالهای گذشته به شما داوطلبان کنکور امسال!!

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
زنگِ مشاوره

لطفاً

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»

نمی توان گفت یک یا چند عامل دلیل موفقیت شده است زیرا موفقیت چیزی نیست که ناگهانی به دست آید.  در ذیل چهل نکته و تجربه مفید که رتبه های بالای کنکور بیان کرده اند را برای شما بازگو می کنیم. امیدواریم دانش آموزان و داوطلبان پشت کنکوری از تجربیات بهترین نتایج را کسب کنند.

  1. برنامه ریزی صحیح
  2. تلاش و پشتکار و انگیزه قوی شخصی
  3. نظم در امور
  4. حمایت و پشتیبانی خانواده
  5. رقابت و تشویق به درس خواندن
  6. در امور شخصی و خصوصا درس خواندن ، افرادی پیگیر ، منظم و دقیق هستند
  7. از ثبات شخصیتی برخوردارند
  8. اعتماد به نفس خوبی دارند و در تصمیماتشان ثابت قدمند.
  9. در برخورد با مشکلات، هراسان نمی شوند و فعالانه جهت حل آنها گام بر می دارند و سعی می کنند که از کوچکترین امکان برای حل مسائل درسی شان استفاده کنند
  10. آن ها تشنه تفریح و خوشگذرانی نبودند اما اگر موقعیتی برای تفریح پیش می آمد آن را از دست نمی دادند.
  11. تعدادی از آنان تفریحات عادی خود مانند ورزش و موسیقی را در طول سال تحصیلی ترک نکردند
  12. مهمترین مرجع مطالعه این افراد ، کتاب درسی بوده است.
  13. دومین مرجع مطالعه آن ها، تست های کنکور سراسری و آزاد بوده است.
  14. 30 درصد از آن ها ( براساس نیازشان ) در برخی از درس ها علاوه بر کتاب درسی و کتاب های تست ، از سایر کتب کمک آموزشی نیز استفاده کردند.
  15. اکثر آنان در سرکلاس بسیار متمرکز ، دقیق و تیز بودند و بیشتر مطالب را همان جا می آموختند.
  16. در کلاس خودنمایی نمی کردند ولی فعال بودند.
  17. انجام تکالیف برای آن ها اولویت داشت و تقریباً همه آن ها به طور منظم فعالیت های کلاسی را انجام می دادند.
  18. درس را به طور عمیق و دقیق مطالعه می کردند و به کیفیت مطالعه خود پیش از کمیت آن توجه می کردند.
  19. مطالعه هر درس را در زمان دلخواه خود انجام می دادند
  20. به طور منظم نکات درسی را تکمیل و جمع آوری می کردند.
  21. از حاشیه نویسی، نت برداری و علامت گذاری استفاده می کردند.
  22. به همه شکل ها ، جدول ها ، زیرنویس ها و حاشیه های کتاب ذرسی توجه می کردند و همه پرسش ها را حل می کردند.
  23. به جای خواندن مثال های کتاب درسی ، آن ها را حل می کردند.
  24. اکثر آن ها تناقضات و اشکالات کتاب های درسی را پیدا می کردند
  25. 40 درصد آن ها یک رس و 40 درصد دیگر دو تا 3 و 20 درصد هم مقداری از اکثر درس ها را در طول یک روز مطالعه می کردند.
  26. در درس ریاضی که نیاز به تمرین زیاد دارد ، به مرور زمان به حل مسائل می پرداختند . آن ها معتقد بودند که به یک باره و در کوتاه مدت امکان تسلط بر ریاضی وجود ندارد.
  27. اکثر مسائل را به صورت تشریحی حل می کردند و در مراحل نخستین از فرمول های تستی کم تر ولی پس از عید ، از راه حل های تستی پرکاربرد بیش تر استفاده می کردند.
  28. مسائل را از راه های مختلف حل می کردند و تنها به یک راه حل اکتفا نمی کردند.
  29. هنگام برخورد با یک مشکل درسی اول «فکر» می کردند و تنها در صورت نیافتن راه حل از سایرین کمک می خواستند.
  30. به اشکالات خود توجه نمی کردند ، هیچ اشکالی را دست کم نمی گرفتند در حل تمرین هایی که اشکال داشتند با خود مدارا نمی کردند و دوباره آن ها را حل می کردند ، یا به کمک دوستان یا معلمان خود برطرف می کردند.
  31. تا قبل از عید بیشتر می خواندند و تمرین و تست حل می کردند ولی پرکاری در تست زنی را به پس از عید موکول می کردند
  32. تست های انبوه و مشابه را دسته بندی می کردند و همه را یکجا حل نمی کردند. به تدریج و در نوبت های متعدد به حل آن ها می پرداختند
  33. با دقت پاسخ تمام تست ها را – حتی تست هایی  را که به درستی جواب داده اند – مطالعه می کردند و نکات جالب توجه آن ها را یادداشت می کردند.
  34. تست های اشکال دار خود را پس از مدتی مجدداً حل می کردند.
  35. همه آن ها دروس عمومی را همراه با دروس اختصاصی می خواندند. تا قبل از عید سعی می کردند دروس اختصاصی را بیش تر از دروس عمومی بخوانند ؛ طوری که نسبت زمان مطالعه دروس اختصاصی به دروس عمومی آن ها 3 به 1 و یا 4 به 1 بوده است.
  36. مطالعه دروس پایه نسبت به دروس سال آخر را براساس نقطه قوت خود تنظیم کرده بودند ولی بیشتر شان به نسبت مساوی آن ها را مطالعه می کردند.
  37. 85 درصد آن ها براساس برنامه زمان بندی شده دروس را مطالعه می کردند و 15 درصد هم بدون برنامه ریزی زمان بندی شده ، پس از خسته شدن از مطالعه یک درس، به سراغ درس دیگری می رفتند .
  38. در کنکورهای آزمایشی به طور جدی شرکت می کردند و پس از هر آزمون کوچک ترین اشکال خود را با مرور مجدد موضوع یا انجام تکالیف تکمیلی برطرف می کردند . آنها هدف خود را از شرکت در این آزمون ها، آشنایی با محیط ، روش امتجان دهی ، کشف نقاط ضعف ، تنظیم وقت و از بین بردن استرس می دانستند.
  39. امتحانات مدرسه ی خود را جدی می گرفتند و به تمام آن ها اهمیت می دادند.
  40. اکثر آن ها انتظار داشتند که رتبه های تک رقمی به دست آورند ولی همه ی آن ها پس از برگزاری آزمون های آزمایشی دریافتند که رتبه خوبی کسب خواهند کرد.

نویسنده

نوشتهٔ پیشین
چند توصیه برای خواب و استراحت داوطلبان کنکور !!
نوشتهٔ بعدی
16 اصل یادگیری که باید بدانید !

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
× واتس آپ آزاده