برای یک کنکور موفق باید این اصول را رعایت کنید!!!!

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
زنگِ مشاوره

لطفاً

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»

سبک زندگی همان روش زندگی کردن انسان هاست که در آن افراد و خانواده در یک جامعه، زندگی روزانه خود را با توجه به شرایط جسمی، روانی ، اجتماعی ، اقتصادی و … تنظیم می کنند. سبک زندگی در الگوی کار، تفریح، فعالیت ها، نگرش ها، علاقه ها ، نظرها ، ارزش ها ، نحوه اختصاص درآمد و … تاثیر می گذارد.

پس عوامل متعدد و مهمی در سبک زندگی وجود دارند که به نظر می آید تغییرات در آن گاهی به اندازه روش های درمانی معمول برای پیشگیری و درمان یا توانبخشی برخی مشکلات روانشناختی مانند افسردگی ، اضطراب و … می تواند کارایی و تاثیر مهمی در زندگی انسان داشته باشد.

اصل اول:

امسال باید حس کنکور داشته باشید یعنی هرکس شما را ببیند باید از سر و وضعیتان! بفهمد که شما امسال کنکور دارید. باید از روحیه و تصورات سال های پیش بیرون بیایید . کار های جانبی را کم کنید. بطوریکه به این باور برسند که امسال تنها یک کار تعریف شده دارید و آن هم درس خواندن است. باور کنید بسیاری از چیزهایی که ما در زندگی خودمان ساخته ایم و برای خودمان مهمشان کرده ایم ، آنقدر ها هم که فکر می کنیم بزرگ نیستند و به راحتی می توان از کنار آنها گذشت.

اصل دوم:

در شرایط معمولی ، یک فرد در سن و سال شما، حدود 7 الی 8 ساعت خواب لازم دارد و به طور طبیعی 3 تا 4 ساعت وقت شما را در شبانه روز صرف کارهای روزمره می شود. آنچه باقی می ماند با توجه به اصل یک، قاعدتا باید ( یعنی می تواند ) صرف درس خواندن شود ، اشتباه نکنید ؛ نمی خواهم بگویم در شبانه روز باید اینقدر درس بخوانید بلکه باید حواستان باشد که چقدر فرصت برای درس خواندن در هر روز دارید. آنچه می خواهم به شما بگویم این است که مرتباً از این و آن نپرسید چند ساعت در روز باید درس خواند ؟ بلکه سعی کنید حداکثر بهره برداری از وقت و زمان را داشته باشید.

اصل سوم :

در طی این یک سال فکر تفریحات و سرگرمی های سال گذشته را به میزان بسیار زیادی کاهش دهید مثلا عادت دارم 3 ساعت بعد از ظهر بخوابم یا فیلم ببینم ….

اصل چهارم:

رهرو آنست که پیوسته رود ! ( آهسته ذکر نشده، شاید بد آموزی داشته باشد !!!) این سال آخر یک مسابقه ماراتن است. نظم و برنامه ریزی مناسب حرکت سنجیده و متناسب، عدم تحمیل فشار های ناگهانی و برنامه ریزی عجیب و فشرده و شناهتن توانایی و استعداد خودتان در انجام کارها و درس خواندن همه و همه لازم است . هرچقدر هم درگیر درس می شوید باید مراقب وضعیت غذایی و خورد و خوراک و خواب خودتان باشید. باز هم تاکید می کنم  این یک ماراتن است و تنظیم انرژی اجتناب ناپذیر !!!

اصل پنجم:

در ادامه باید یک روند معقول و پیوسته و یکنواخت در درس خواندن داشته باشید. مطلب دیگری را نیز باید مد نظر داشته باشید، آن هم داشتن یک روند معقول در برنامه ریزی است. بسیاری از دانش آموزان هستند که اول هر هفته و یا هر ماه تصمیم می گیرند درس خوان شوند ( و یا با خواندن این مقاله ، یک دفعه تصمیم می گیرند درس خوان شوند ) این تصمیم گیری معمولا با یک برنامه ریزی سنگین برای همان روز است مثلا دانش آموزی که تا دیروز روزی 2 ساعت هم درس نمی توانسته بخواند ، یک دفعه از اول ماه که تصمیم به درس خواندن گرفته، نیت می کند که همان روز اول 15 ساعت درس بخواند. بدیهی است که این کار شدنی نیست به علاوه آنکه عدم انجام آن ناراحتی نیز ایجاد می کند ( به قول معروف سنگ بزرگ علامت نزدن است ) پس حواستان باشد که در برنامه ریزی و تصمیم گیری نیز باید یک روند معقول و شتاب مناسب داشته باشید.

دانش آموزانی که مشکلاتی در درس خواندن دارند و یا اینکه به کم کاری عادت کرده اند ، بدانند هیچ چیز یک شبه درست نمی شود باید در کار استمرار داشت و همت کرد . ( اصل سوم را فراموش نکنید ) هنوز فرصت کافی برای ترک عادت گذشته و تقویت اراده وجود دارد. کم کم شروع کرده و حجم کارتان را افزایش دهید ، فکر می کنید آنهایی که درس خوان هستند ، مادرزادی و یا ژنتیکی درس خوان بوده اند؟ نه، بلکه در اثر مرور زمان و استمرار و تلاش به درس خواندن عادت کرده اند.

اصل ششم :

هفته نامه پیک سنجش را هر هفته تهیه و اخبار کنکوری را از آن پیگیری کنید. نه از تابلوی فلان موسسه و یا نامه های بهمان موسسه، بعضا مطالب مفیدی هم پیدا می شود !

اصل هفتم:

یکی از مهمترین  اصولی که باید همواره مدنظرتان باشد این اصل است. خودتان را به دست هر حکیمی باشی که برای شما نسخه می پیچد نسپارید. حتی اگر کسی باشد که در کنکورهای سال های گذشته نتایج خوبی گرفته است. هر کس شرایط خاص خود را دارد. استفاده از تجارب دیگران کار خوبی است ولی تقلید کردن نه! این نسخه پیچی ها بسیار رایج شده و حتی متاسفانه بعضا از روی دلسوزی است ولی حیف که به منزله ی دوستی خاله خرسه تمام می شود. عموما این نسخه پیچی ها به جای اینکه دانش آموزان را به سمت درس خواندن و تلاش راهنمایی کند ، بیشتر به سمت کارهایی جانبی و انواع و اقسام معلمین و جزوات می کشاند.

اصل هشتم :

هیچگاه به درس نگویید کار دارم ، به کار بگویید درس دارم . اگر به بیان دیگری بخواهیم این حرف را بزنیم این است که هیچ وقت درس خواندن را به فردا یا هفته ی دیگر موکول نکنید. بلکه کارهایی را که دارید به فردا یا هفته بعد موکول کنید.

اصل نهم :

این اصل را بیشتر برای بچه های قوی و زرنگ می گویم، بدانید که غرور و تکبر ، کوچک شمردن حریفان و کم کاری، هرکسی را از اوج به حضیض می کشاند. پس غفلت نکنید و بدانید که به هر چیزی کم اهمیت بدهید از همان ضربه خواهید خورد.

اصل دهم :

هیچگاه از حرکت و تلاش خسته و ناامید نشوید. مطمئن باشید که نتیجه ، محصول کار و تلاش است و نه فکر و خیال، پس به جای تصورات و فکر و خیال های بیهوده، بیشتر تلاش کنید ، هرچه بیشتر نگردانید باید بیشتر تلاش کنید.

امیدوارم مطالب این مقاله برای شما داوطلبان عزیز مفید باشد. اگر سوالی دارید می توانید کامنت بگذارید ، مشاوران ما حتما پاسخگو خواهند بود .

نویسنده

نوشتهٔ پیشین
نحوه مطالعه برای کنکور و باید ها و نباید ها!!!
نوشتهٔ بعدی
تغذیه کنکوری !!

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
× واتس آپ آزاده