4 راه افزایش تمرکز در کلاس درس برای دانش آموزان!!!

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
زنگِ مشاوره
بهترین روش ایجاد تمرکز

لطفاً

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»

یکی از شایع ترین مشکلاتی که اکثر دانش آموزان با آن درگیر هستند عدم تمرکز در کلاس برای فراگیری درس و حواس پرتی موقع تدریس است. این مشکل تنها دانش آموزان نیست، بلکه حواس پرتی در جلسات مختلف ، سخنرانی ها ، سمینار ها و کنفرانس ها نیز شایع است.

بار ها پیش آمده دانش آموزان می گویند ” با آنکه با شوق فراوانی به تدریس گوش می دهم اما به خودم می آیم و می بینم حواسم پرت شده است” یا می گویند ” اصلا نمی توانم تمرکزم را در کلاس حفظ کنم و پریدن یک پشه هم حواسم را پرت می کند” . باید به شما بگویم که این فقط مشکل شما نیست. افراد زیادی با آن که با اشتیاق فراوانی و حتی علاقه وافر به موضوع جلسه یا تدریس حاضر می شوند اما پس از چند دقیقه حواسشان پرت می شود وقتی به خود می آیند، متوجه می شوند که نصف جلسه را از دست داده اند .

بهترین راه ایجاد تمرکز
موثرترین راه تمرکز در کلاس

 

شاید تا به حال با افرادی برخورد کرده باشید که فقط در کلاس حاضر هستند و با اینکه در منزل اصلا درس نمی خوانند یا خیلی کم می خوانند باز هم نمره خوبی کسب می کنند.  بارها شده دانش آموزان می گویند ” نمی دانم چرا من با اینکه ساعتها وقتم را به درس خواندن اختصاص می دهم نمره ام از دوستم که حتی یک صدم من درس نمی خواند کمتر است.”

باید این نکته را بدانید که زمان مطالعه شما در صورتی مهم است که مطالعه شما مفید و متمرکز باشد. بسیاری اوقات شما از صبح تا شب کتاب به دست دارید و مشغول مطالعه هستید اما ساعت مفید مطالعه شما به یک ساعت هم نمی رسد.

حالا به سراغ راهکار های حضور فعال در کلاس می رویم:

1. همراهی گام به گام با مدرس:

سعی کنید گام به گام با مدرس پیش روید. در وهله اول سعی کنید خوب بشنوید. اغلب شما اگر در کلاس درس متوجه موضوعی نشوید یا صدای معلم رسا نباشد از اینکه از معلم خود بخواهید دوباره مطلب را تکرار کند و از عنوان این مطلب که درس را متوجه نشده اید واهمه دارید. به یاد داشته باشید شما برای یادگیری به کلاس آمده اید و وقت خود را برای یادگیری صرف می کنید پس از چیزی واهمه نداشته باشید و اگر کوچکترین ابهامی در موضوعی دارید باید با شهامت تمام از دبیر خود بخواهید مطلب را توضیح دهد.

2. شنونده ای فعال باشید:

این جمله ی کلیشه ای را هزاران بار شنیده اید اما آیا معنی آن را می دانید؟

بهترین و موثرترین ویژگی یک شنونده فعال یادداشت برداری است. پس یادداشت برداری کنید. اگر روش های یادداشت برداری را نمی دانید می توانید در همین سایت مقاله مربوط به آن را بخوانید.

3. اهمیت جلو نشستن

طی تحقیقات انجام شده رابطه ای مستقیم بین ردیف های اول نشستن دانش آموزان و دانشجویان و یادگیری بهتر وجود دارد. چرا؟ در پاسخ باید گفت کسانی که در ردیف های جلو می شینند در میدان دید خود فقط معلم و تخته را خواهند داشت ولی افرادی که در ردیف های آخر می نشینند تمام ردیف های جلوی خود و هر حرکت دانش آموزان دیگر را می شنوند و با هر حرکت هر کدام از دانش آموزان حواس آن ها پرت می شود.

پس حتی الامکان در ردیف های جلو بنشینید

4. نقش فرمان ذهنی

نقش فرمان ذهن بر هیچ کس پوشیده نیست و ما به خوبی می دانیم تعیین کردن هدف و فرمان دادن به بدن و مغز می تواند بهترین نتیجه را برای ما حاصل کند. از خود بپرسید چرا به کلاس می روید؟ برای خندیدن؟ چرت زدن؟ یادگیری؟ اگر هدفتان یادگیری است پس دقیقا مشخص کنید که می خواهید چه چیز را یاد بگیرید و در جست و جوی چه هستید؟ قبل از کلاس با خود قرار بگذارید که فقط هدفتان یادگیری است و خسته نیستید و بعد از کلاس با دوستان خود صحبت می کنید!

بطور کلی : ابتدا در خانه پیش خوانی کنید و بدانید موضوع کلاس در مورد چیست . سپس قبل از ورود به کلاس فرمان ذهنی خود را بازبینی کرده و تصحیح کنید. سعی کنید در ردیف های جلو کلاس بنشینید و شنونده ای فعال باشید و حتما یادداشت برداری کنید. اگر سوالی داشتید یا چیزی را نفهمیدید حتما سوال کنید و از پرسش از دبیر خود واهمه نداشته باشید.

امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد. در صورتی که سوال داری با شهامت!! از تیم مشاوره ما بپرسید. ما حتما پاسخگو خواهیم بود.

نویسنده

نوشتهٔ پیشین
راه های نوین پیش خوانی و مطالعه سطحی که نمی دانید!!!
نوشتهٔ بعدی
روش های منحصر به فرد یادداشت برداری در کلاس درس!!

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
× واتس آپ آزاده