برنامه ریزی کنکور

زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
زنگِ مشاوره

لطفاً

«بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ»

در هر کاری ، پس از شناخت می توان با داشتن یک برنامه خوب و کارآمد به هر هدفی نایل گشت. اصولاً هر برنامه ای که توام با شناخت و تجربه کافی باشد ، به نتیحه می رسد .

بسیاری از داوطلبین از ضعف برنامه ریزی رنج می برند دلیل آن عدم تجربه است . همچنین اکثر اوقات که به مشاور رجوع می کنند ، نتیجه مطلوب نمی گیرند و برنامه مشاور را هم نمی توانند پیش ببرند. دلیل آن عدم شناخت کافی مشاور از داوطلب است چرا که هرکس شخصیت منحصر به فردی دارد.

بنابر این دو راه پیشنهاد می شود:

اول: رفع مشکل تجربه؛ می توانید با بهره گیری از اطلاعاتی که این مقاله در اختیار شما می گذارد از تجربیات دیگران استفاده کنید.

دوم: رفع مشکل شناخت؛ از مشاوری کمک بگیرید که شناخت کافی از شما دارد.

انواع برنامه ریزی

برنامه ریزی به سه شکل بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت است که هر سه نوع آن فقط توام با هم نتیجه مطلوب می دهد.

برنامه ریزی بلند مدت:

به این مفهوم که مشخص کنید طرح کلی برنامه شما از حالا تا روز کنکور به چه صورت است. بهترین حالت برنامه ریزی بلند مدت برای دانش آموزی که در مقطع دوازدهم است به شکل زیر است:

  • تابستان : تقویت مفاهیم تشریحی، مالعه کامل دروس پایه ، مطالعه 20 درصد دوازدهم ، شناخت عادت های مطالعاتی
  • پاییز : مطالعه 40 درصد دیگر از دروس دوازدهم ، مرور سال دهم ، آمادگی برای امتحانات ترم اول
  • زمستان : تکمیل مطالعه دروس دوازدهم ، مرور سال یازدهم ، رفع اشکال در مفاهیم
  • بهار : تثبیت مفاهیم با تست ، بالا بردن سرعت و دقت ، مرور کلیه مطالب با زدن تست های کنکور های گذشته، مرور خلاصه هایی که قبلا نوشته اید

توضیحات:

ممکن است وقتی شما این برنامه را می بینید قسمتی از این زمان گذشته باشد همانطور که بیان شد ایده آل ترین حالت مطالعه برای موفقیت در کنکور ، برنامه ای مانند برنامه فوق است اما شما می توانید طبق بازه زمانی که در آن هستید این برنامه دراز مدت را تغییر دهید یا اینکه با تلاش بیشتری به آن برسید.

تستی یا تشریحی مطالعه کنیم؟

در پاسخ بهتر است ذکر کنیم اوایل سال تحصیلی و زمانی که شما شروع به مطالعه می کنید بهتر است با تشریح مطالب عمق بیشتری به آنها در ذهن خود بدهید. در این سال مطالب درسی از یک لحاظ به دو دسته تقسیم می شوند:

اول) مطالبی که قبلا آنها را فرا گرفته اید ، برای مطالعه این گونه مباحث مروری بز جزوه خود داشته باشید و مثال های حل شده آنها را دوباره حل کنید. سپس مجموعه تستی را با پاسخ های تشریحی تهیه کنید و بدون زمان گرفتن، تک تک شروع به حل تست ها کرده و جواب تشریحی آنها را به دقت مطالعه کنید.

دوم) مطالبی که برای شما جدید هستند ، روند کار مانند مورد اول است با این تفاوت که قبل از هر کاری مطالعه دقیق کتاب و جزوه لازم است.

برنامه ریزی میان مدت:

هنگامی که برنامه ریزی بلند مدت صورت گرفت می بایست برای این هفته و این ماه برنامه بریزید در حدی که بدانید تکلیف خود در هفته و ماه جاری چیست.

برنامه ریزی کوتاه مدت:

قبل از مطالعه و در ابتدای روز ، دروسی را که می خواهید مطالعه کنید روی کاغذ بنویسید . اشتباه رایج این است؛ فردی ابتدای صبح و با انرژی تمام برنامه دقیقی با ذکر ساعت و دقیقه می نویسد اما غالباً پس از گذشت چند ساعت از آن عقب می افتد و با احساس فقدان اراده در خود روبرو می شود . این گونه برنامه ریزی توام با ذکر دقیق ساعات و دقایق مطالعه عملا ناممکن است چرا که انسان موجودی غیر قابل پیش بینی است.

رفع این مشکل: نام دروسی را که می خواهید امروز مطالعه کنید روی کاغذ بنویسید و شروع به مطالعه کنید . تمام افکار منفی را از ذهن خود دور کرده و با انرژی مثبت و ایمان به گرفتن نتیجه ، شروع به درس خواندن کنید و از آن لذت ببرید. بعد از هر وعده مطالعاتی ، رکورد خود را در جدول ( جدول کنترلی خود اسکینری ) ثبت کنید و همواره با خود رقابت کنید زیرا تنها کسی که تمام ویژگی ها و امکاناتش مثل شماست ، فقط خودتان هستید.

برنامه ریزی برای نوروز :

همیشه سخت ترین موقعیت ها هستند که تفاوت ها را نشان می دهند. اگر بتوانید روزهای عادی را مثل همه درس بخوانید و از روزهایی که دیگران درس نمی خوانند و تنبلی می کنند نیز استفاده کنید، از رقیبان خود جلو می افتید به هر میزانی که از اوقات مرده استفاده کنید ، از هم ردیفان خود پیشی می گیرید.

نوروز یکی از این وقت های مرده است که می توان با هوشمندی از آن بهره جست . دید و بازدید ، تفریح و گردش همیشه در کنار شما خواهند بود اما کنکور این طور نیست. سعی کنید برنامه ای منسجم و فشرده در دو هفته طرح کنید و تمام دروس را مرور کنید . تصور کنید در پایان تعطیلات کنکور برگزار می شود و شما برای آخرین بار است که حق استفاده از کتابهای خود را دارید و قرار است در روز چهاردهم فروردین کتابهایتان را از شما بگیرند.

سرد نشوید؛ داوطلبان بسیاری از دوران طلایی خود که همان دو ماه آخر است استفاده نمی کنند . مراقب باشید این حس سردی و کسالت برای شما پیش نیاید. به یاد زحماتی که تا کنون کشیده اید باشید.

برنامه ریزی برای ماه آخر:

ماه آخر، آخرین دوران جمع بندی است. در این ماه خواندن مطلب جدید تنها موجب آشفتگی ذهنی شما خواهد شد بنابراین مباحثی را که تاکنون مطالعه کرده اید، مرور کنید . دفترچه ای را که خلاصه مطالب را در آن نوشته بودید مرور کنید.

زدن تست های سالهای گذشته را از تعطیلات نوروز شروع کرده و تا قبل از ماه آخر تمام کنید.

ماه آخر را زمان سازمان دهی ذهنی می نامیم ؛ مرور مباحث، زدن تست های علامت دار ( گلچین شده توسط خودتان ) ، مرور دفترچه خلاصه ، مطالعه قسمت هایی که زیر آنها خط کشیده اید ، مرور فرمولها و همچنین تقویت حافظه تصویری ( با نگاه کردن به کتاب درسی و جزوه هایی که را از بر کرده اید.)

نویسنده

نوشتهٔ پیشین
خودشناسی در کنکور
نوشتهٔ بعدی
جدول برنامه ریزی خود کنترل اسکینری

مطالبی که ممکن است به آن علاقه داشته باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست
× واتس آپ آزاده